פעילות איש יחסי הציבור כאיש סוד

מאת אלון ארנון

יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור מקדישים את מירב מרצם, זמנם וכשרונם עבור לקוחות מתחומי פעילות שונים, בין אם מדובר בחברה מסחרית, ארגון ציבורי, גוף פיננסי, משרד רואי חשבון, עורכי-דין או בבעל עסק קטן ומשפחתי. בגלל אופי העבודה ורמת המעורבות הגבוהה בעיסוקיו של הלקוח, נוצרים יחסים מיוחדים המבוססים על יחסי אמון בין היועץ לבין הלקוח. היועץ מטבע הדברים נחשף לסודות הכי כמוסים של הלקוח. מתפתחת מערכת יחסים הדומה לזו הקיימת בין עורך-דין לבין לקוח.

לדברי ממי פאר, בעלים ומנכ"ל משותף במשרד יחסי הציבור פאר לוין תקשורת, על אנשי יחסי הציבור והיועצים חלה חובה מאוד רצינית ובלתי מתפשרת של דיסקרטיות ונאמנות ללקוח ולאינטרסים שלו. היועץ חייב להפעיל שיקול דעת קפדני בעת שימוש בפרט מידע כלשהו המצוי בידיו ותמיד עליו לפעול במידע לטובת תדמיתו של הלקוח.

במהלך העבודה עם הלקוחות שואפים יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור לקבל גישה לכמה שיותר מידע ונתונים, לעיתים מידע רגיש וסודי. היועצים חשופים לאמירות והתבטאויות דיסקרטיות מצד לקוחותיהם.

טל שפירא המשמש כיועץ תקשורת בכיר בפאר לוין תקשורת נותן דוגמה של יחצן העובד עם חברה מתחום המשקאות למשל שחשוף כל העת לאסטרטגיה השיווקית, לכל המהלכים העתידיים, נתוני המכירות, המוצרים החדשים שבכוונת החברה להכניס לשוק וכו'. "מובן מאליו כי אם נתונים אלו יזלגו לידיהם של מתחרים או גורמים עוינים לחברה היא עלולה לספוג נזקים כבדים, ומכאן כובד האחריות המוטלת על כתפיו של היועץ והיחצן", אומר שפירא.

איתן לוין, מבעלי משרד יחסי הציבור וייעוץ התקשורת פאר לוין, מביא דוגמא נוספת של יחצן העובד עבור גורם פוליטי אשר נחשף לעבודת המשרד השוטפת, אל מאחורי הקלעים, לתדרוכים אינטימיים ועמדותיו האישיות של אותו פוליטיקאי, אפילו להתנהלותו בחייו הפרטיים. "ברור לכל שמדובר בפרטים העלולים להביך את הלקוח ולפגוע ביכולתו לקדם את מהלכיו, אשר ימצאו אוזן קשת אצל יריבים מכל קצות הקשת הפוליטית – ולכן נדרש לחותום על הסכם סודיות מחמיר עם כל לקוח ולקוח. על מסמך הסודיות חייבים להיות חתומים כל מנהלי ועובדי משרד יחסי הציבור".

סודיות על פי חוק?
בניגוד לתחומי עיסוק אחרים ולמקצועות אחרים, כגון עורכי דין, פסיכולוגים ורופאים, על יחצנים ויועצים לא חלות חובות הסודיות שבחוק ואין לכאורה חיסיון בדין למידע שנמסר על ידי לקוח. אולם, מסביר איתן לוין, "כל יועץ תקשורת תאו איש יחסי ציבור חייב לגזור על עצמו כללי אתיקה ברורים ולהקפיד הקפדה יתרה בסודיות המידע שנמצא ברשותו. אלה יחסים מיוחדים הבנויים על אמון".

ממי פאר מוסיף כי גם איגודים מקצועיים של יועצי תקשורת נדרשים לנושא רגיש זה וקבעו לא אחת שהחברים בו לא יחשפו בשום אופן סודות של לקוחות קיימים או לקוחות עבר. למעשה, בהתאם לתקנון האתיקה נקבע כי המידע נחשב לרכושו של הלקוח ומכאן שניתן לפרסם אותו רק בכפוף לאישורו המפורש".

כללים אלו ומידת האחריות שכל יועץ אמור לגזור על עצמו ועל עובדיו אמורים לתת מענה לכך שאיש יחסי הציבור הוא איש סוד.

אלון ארנון, יועץ תקשורת בחברת יחסי הציבור פאר לוין תקשורת

בואו נחשוב ביחד איך יוצרים את המציאות שלכם